måndag, januari 21, 2008

Jag bara kom på när jag skulle svara på kommentarer nedan att jag är såååå priviligerad som kan ha oscar hemma utan de problem man kan få/ha när man har ett jobb!.. I Norge får man 10 dar hemma med sjukt barn per förälder (om man inte har internt avtal på sitt jobb) och jag fattar INTE hur det ska gå när jag börjar jobba i höst! Hade det varit läget nu hade vi använt dem för länge sen bara nu i januari!?.. Ja ja... det är ett stress i dagens samhälle tycker jag! Man får inte vara sjuk, barna får inte vara sjuka trots att de trycks ihop på överfulla dagis där barn går och hostar på varann hela dagarna!? Ooooops detta blev väl så negativt! Hm.. men jag tycker det är hårt "out there"... trodde jag var tuffare men när det viktigaste är jobba, jobba så blir jag bara helt uppgiven och lite arg!.. det är ju inte det viktigaste här i livet! Klart jag vill jobba och tjäna lite pengar och ha kollegor osv MEN ingen ska kuna kräva av mig att jobba över massa och på lediga dar osv som jag tycker det blir mer och mer av! Ingen fåorstår att man prioroterar sina barn och familjen uten det är jobbet och kollegor som ska komma i 1a rum (detta är en liten spark i a-let på AKBP som inte har med maken/makan/girlfriend eller liknande på firmafester!!!.. Nej, nu slutar jag spy irritation här men kanske jag fortsätter senare... och om någon vill kasta sig in i diskussionen! ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

oj har man såna tidsbegränsningar i sverige med? är det 10 dar per sjukdom eller per år eller nåt?

jo en sån våg använde faktiskt på hälsoundersökningar, iaf den jag var på!

kram

Anonym sa...

Jag håller med dig. Barn och familj är verkligen det viktigaste. Jobbet känns mest som ett onödigt ont just nu. Konstigt ned tanke på att jag innan Oskar dök upp verkligen gick in för mitt jobb och nu bara mår dåligt av att gå till jobbet. Skulle vilja vara hemmma jämt. Men det är jag nog inte ensam om att tänka

Jobbigt med begränsad tid då man kan vara hemma med sjukt barn.

Anna-Lena sa...

Madde: Ja innan barna var jag sån där... jo, jag kan hoppa in och jobba i helen för vi är underbemannade med 20 st... självklart ska jag jobba över idag för vi är underbemannade med 20... men just nu tycker jag bara det är såååå dåligt! Jag har inte lika mycket att ge nu som jag hade då!..
Evelina; Jag vet inte hur många dar det är i Sverige?.. Har aldrig haft barn där! ;)

Anna-Lena sa...

Och ja, per år! ;) (men kolla hemma först, "allt" sånt är bättre i sverige tycker jag, förutom dagisreglerna!)