onsdag, september 06, 2006

Vi såg en norsk film, Uro, igår! Den handlar om en polis som involverar sig lite väl mycket i knarkkungens dotter, Thorsten Flinck spelar förresten knarklangare... ingen svår roll att gå in i kan jag tänka?.. Ha ha... Vi hann ta en kaffe innan och den njöt vi utomhus... ganska varm kväll. Det är mer än man kan säga om i morse. Oscar och jag går ju till dagis och det är en ganska bra bit att gå och idag var det nästan så att det inte höll med t-shirt och munkjacka?! Det var alltså bara 12 grader... brr... Kallt! Oscar kura ihop sig i vagnen under en filt och låg och kommenterade alla hus: där bor dama... och alla bilar: mannen köra där... Jag vet inte var det kommer ifrån men det är män som kör motorcykel och grävmaskiner... och klipper gräs, även att hans dagistant klipper gräset med barnen där... så han har ju sett en dama klippa. ândå säger han mannen klippi... mannen köra gramma (no. gravmaskin)?! Ja ja det där med genus har ja ju tyckt så mycket om och diskuterat så många gånger och nu får jag se hur det verkligen är? Hur barnet formas in i killrollen... helt automatiskt... och jag är lika skyldig som alla andra. Jag vill inte att han ska bli försiktig och snäll. Jag vill att han ska bli grabbigt tuff och busig! FÖRLÅT alla som hört mig tycka något annat... och alla feminister... men ja vet inte om jag tycker ni har rätt. Jag har upptäckt att jag tycker det är ok att män och kvinnor har olika roller?! Men OBS!!! inte olika lön till samma jobb och vill en pappa vara hemma massa så absolut ok. Jag menar nog egentligen att familjer måste få bestämma själva hur det ska se ut i deras familj. Jag läste en krönika av någon feminist som tyckte att män var för lite hemma och var man tvungen att komma med ny lag som tvingade hem dem. Då känner jag att det börjar bli hysteriskt åt andra hållet! Om en familj bestämmer att pappa ska jobba och mamma vara hemma (det gammaldagsa sättet) så ska det vara upp till dem. Hos oss har det iaf funkat bäst så. Hade det inte gjort det hade vi gjort på annat sätt. Jag vill komma fram till att jag inte tycker det är förtryck av kvinnor som det ser ut idag med föräldrapenning osv... men däremot är det familjeförtryck att lagstifta vem som ska vara hemma, när och hur mycket! Det borde vara mer logiskt att lägga tid och resurser på skola och sjukvård och låta familjer sköta sig själva... Nu ska jag sluta pladdra... Kram

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grävmaskin heter det i Swe!!!
Jo, det här med papparollen, det är ju komplicerat och visst ska man ju i familjen få bestämma själva, men rent generellt av egen erfarenhet vet jag ju också att mamman knyter kontakt med sitt barn lättare än pappan och ofta blir det följden att när pappan väl är med sitt barn inte känner det!! Det är ju en stoooooooooooor förlust för alla pappor, med mer tid med barnet kanske det stimulerar fram ett käslochip och beroende....min dotters far stack till stockholm...jag menar, hur är det möjligt?! hur kan man? det måste ju fattas nåt????!
Lagar är väl heller inte det rätta, men revolt mot alla pappor i alle fall som inte vill vara med sina barn!!!
Kram från AnnsoochMaja!!!

Anna-Lena sa...

Absolut! (och vi prata ju om detta på fonen ;) Alla dåliga föräldrar (det finns faktiskt kvinnor som oxå lämnar sina barn) borde piskas en gång i året?! :) Och jag är tyvärr övertygad om att ditt barns far saknar något! Men jag hatar att allt blir bestämt för oss som vi lätt kan bestämma själva. OK att man förbjuder kriminella saker, absolut, det handlar inte om det, men sååååå onödigt att omyndigförklara alla föräldrar? Tänk på vart samhället är på väg??? Jag blir iaf lite rädd när jag tänker på det?!