fredag, mars 24, 2006

FREDAG!

Så var det äntligen fredag! Det betyder att hela lilla familjen ska var hemma tillsammans i hela två dar. Ja, pappan ska träffa polarna och titta på fotboll och dricka öl på lördag men då ska baby och jag bara mysa! Har letat intensivt på nätet i det sista efter nån förening med svenskar i Drammen men det verkar inte finnas nån organiserad grupp. Men det bor väldigt många svenskar här... har alla massa kompisar och förstår sig på den norska kulturen helt och fullt??? Jag måste säga att ju längre jag bor här desto mer ser jag skillnaderna. Har ju bott i landet i tre år nu men vissa saker förvånar mig. Varför är alla cafèer så trånga, varför kan bilisterna inte blinka, varför kan inte kommunen ha ansvar för skottningen, varför får man inte pengar bara för att man föder barn utan massa krav? Jag har alltså en liten son och har väl lust på ett litet knyte till men jag vet inte om jag vågar (dels för att det gör j-ligt ont att föda) för jag är hemma med prinsen nu eftersom vi bara fick 50 % barnehage (vilket inte är mitt fel!!!) men det gör att jag inte har rätt till fødselspengar som det heter här. I Sverige får man ju pengar för att man blir förälder inte för att man blir förälder och har jobbat!!? PUH! Detta blir jag upprörd över! Man får en liten engångssumma om jag ska vara riktigt ärlig och i Sverige får man "bara" minstabelopp men man är iaf garanterad pengar en gång i månaden. DESSUTOM får man bara fødselspengarne utbetalda som 100 eller 80%.Det får masn inte bestämma heller. Hade jag fött hemma hade jag fortfarande gått hemma med betalning!!! Kanske hon bara ska flytta hem? :) tänker nu alla som tröttnat på min klaging! MEN jag älskar ju min norrman och min lilla son och vårt fina hus! Ibland måste man bara klaga för att må bättre!!! Tack för mig, mina terapeuter! Kram

Inga kommentarer: