tisdag, oktober 21, 2008



Jag avundas amerikanerna Halloween! Jag vill ha alla festligheter jag bara kan få! Oscar och jag går och frossar i scary masker och ljus och vi ska ordna pumpor och fladdermöss i fönstren, svarta ballonger och girlanger! En liten tur på knask eller knep (trick or treat på No)till farmor och bestefar ska vi! :) Nästa år kan vi tom ordna Halloween-fest!.. ;D Yeay!.. I Norge är det väl bara butikerna och barna... och så jag... som tycker vi ska fira!?.. Många muttrar amerikansk kommersialism! Och det kanske stämmer! (Ngn butik här i No. säger att det fisas söndagen!!! Eh... helt fel! Säkert bara för folk ska shoppa hos dem på lördan! MEN alla äkta Halloweenare vet ju det är fredag 31!!! På söndan är det ju alla helgona som INTE är samma sak!!! Dumt! Ska sända en insändare till lokalblaskan! ;)

Vad tycker du om Halloween-firandet!?.. Firar ni? Hur i så fall?

4 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

jah håller med dig, mer firande åt folket, tycker amerikansk thanksgiving saknas i sweland...Och visst är både vi och barnen kapabla att skilja på halloween och alla helgons dag!!!
Funkar jättebra hos oss...Maja älskar att bjuda på fest...just nu funderar hon vad hon ska klä ut sig till..Ha en bra dag!
Kram Annso

Anonym sa...

Jag kan delvis hålla med dig,barnen älskar det här med Halloween,och Patric ska på Halloween-disco i skolan på fredag (Hanna surar för att hon är för stor i år *s*) Annars så brukar jag ha lite smågrejer sådär så att man känner att det är Halloween, en pumpa och så brukar jag göra min spindeltårta :) Lite lagom sådär :-)

Och jag håller med Annso om att både vi och barnen är kapabla att skilja på Halloween och alla helgons dag,det är ju ngt vi föräldrar måste vara tydliga med :)

(och jag kan tydligen inte skriva korta kommentarer idag *hm*)

Hoppas ni har en bra dag :-)

KRAM!

Anonym sa...

Jag gillar faktiskt inte Halloweenfirandet så mycket. När mina barn var mindre blev de rent av rädda när reklambladen från leksaksaffären dök ner upp i brevlådan med läskiga djävulsmasker och häxor. Sonen var nog 2½ när jag fick bära ut honom gråtande från Willys för att det hängde en monstermask bredvid fiskpinnarna.

Jag tycker vi i stället kunde anammat tacksägelsedagen. Att fira alla helgon genom att minnas dem som dött och tända ljus på gravarna tycker jag räcker för oss i Sverige. Halloweenfirandet förstår jag mig inte på.

Anna-Lena sa...

Skulle givetvis tänt ljus och nesökt graven om jag hade bott i Sverige! :( Vill ju det oxå! Halloween i övrigt tycker jag är en mysig tradition (att de har den i USA är ju lika naturligt som vårt midsommarfirande tycker jag, det är trad.) Det ena behöver väl inte utesluta det andra?.. Nej det tycker inte jag! Och hurdå inte förstår Halloween? Âr nyfiken hur man tänker då?..